منو شرکت ها خانه جستجو پروفایل
کارایی بهتر در اپلیکیشن
دانلود
خرید اشتراک

خلاصه کتاب انتشار اختراعات

Diffusion of Innovation

اورت راگرز

نویسنده اورت راگرز

98 بازدید
خلاصه کتاب انتشار اختراعات

چکیده

چرا یک روستایی به جای نوشیدن آب تمیز از برکه ای در نزدیکی خود، از رودی آلوده که جسد یک خر مرده در آن شناور است آب می نوشد؟ چرا برای نیروی دریایی بریتانیا، صدها سال زمان برد تا به ملوانان خود پرتقال و لیمو بدهند در حالی که خوردن مرکبات کمبود ویتامین c بدن که عامل مرگ ملوانان بود را جبران می کرد و چرا کشتی آنان به حال خود رها شد؟ چرا به وضوح کارهای مهمی صورت نگرفت؟ اگر این امر موجب تعجب شما شده این کتاب پاسخ شما را می دهد. این کتابی قطور، حجیم و آکادمیک است اما سرشار از نقل قول ها و مشاهداتی است که فهم آن را آسان و لذت بخش می سازد. این از معدود کتاب هایی است که افکار مبهم و منقطع را به هم پیوند می زند. سایت getAbstract.com,از سال 1962،این کتاب را به همه ی مخاطبین توصیه می کند بویژه کسانی که با درک و فهم مکانیزم اجتماعی و نشر نوع آوری سروکار دارند.

توضیحات

نکات حائز اهمیت

*حتی سودمندترین ابداعات هم به خودی خود به فروش نمی رسند.

*صدها سال برای اختراعی که ناجی زندگی باشد زمان می برد تا پذیرفته شود.

*رهبران بین المللی، خبره و با درآمدی بالا، اولین کسانی هستند که اختراعات بشر را می پذیرند.

*نشر نوع آوری، منحنی s شکل را سر هم می کند.

*آن هایی که این اختراعات را می پذیرند به پنج گروه تقسیم می شوند:مخترعین، پذیرندگان اولیه، اکثریت اولیه، اکثریت ثانویه و عقب مانده ها

*پذیرندگان اولیه، کلمه را گسترش می دهند و اکثریت اولیه ابتدا مباحثه می کنند و سپس می پذیرند.

*اکثریت ثانویه، یک سوم ساختار این سیستم را تشکیل می دهد. پس از مشاهده ی نحوه ی کار اکثریت اولیه با نوع آوری، روی کار می آیند.

*عقب مانده های سنت گرا معمولا کم هوش و با درآمد کم تراند و آخرین کسانی هستند که اختراع را می پذیرند.

*اختراع مجدد ممکن است رخ دهد، تغییر نوع آوری برای همگام سازی با هدف یا برنامه ی جدید.

*یک شخص کند ممکن است در حقیقت یک مخترع برتر باشد.

خلاصه ی مطلب

سنت قراردادی

روستاییان روستای لاس مونیاس شهر پرو از عفونت و انگل بی شماری رنج می بردند که عامل آن نوشیدن آب آلوده و کثیف بود. دفع این آفات آسان بود تنها می بایست آب را قبل از خوردن، بجوشانند. دولت پرو به کارمند بهداشت همگانی، وظیفه ی آگاه سازی روستاییان از خطرات آب آلوده و شیوه ی دفع این خطرات با جوشاندن آب را محول کرد. کارمند بهداشت همگانی دو سال را صرف قانع کردن روستاییان برای جوشاندن آب کرد اما شکست خورد. بطور باورنکردنی اکثریت روستاییان لاس مونیاس بر نوشیدن آب کثیف از رودخانه اصرار داشتند چرا؟

نشر نوع آوری یک فرایند اجتماعی و حتی بیشتر از یک موضوع فنی است.

جوشاندن آب نه تنها با آموزه های جامعه ی آنان، بلکه با دیدگاه سنتی آنان از سلامت و بیماری مغایر بود. مانند خیلی از آسیایی ها و آفریقایی ها، روستاییان اهل پرو، گرمی و سردی متعادل بدن را عامل وضعیت جسمانی خوب می پنداشتند. آنها تنها آب را برای درمان مریضی که سردی بدنش زیاد بود می جوشاندند تا دمای بدنش به تعادل با گرمی برسد. در فرهنگ و آموزه ی آنان، افراد سالم آب جوشانده را نمی نوشیدند. کاشت دانه ی ترکیبی ذرت در بخش جدیدی از مزرعه ی کشاورزان به تجارت محصولات کشاورزی شرکت هایی وابسته بود که کود شیمیایی، آفت کش ها و سایر مصارف کشاورزی را می فروختند. دولت پرو و سیستم سلامت، دیدگاه سنتی سلامت را نادیده گرفتند. به جای آوردن توجیه همسو با سنت آنان برای جوشاندن آب، کارمند بهداشت به آنان اطلاعات نامتعارف و بیگانه درباره ی میکروب و عفونت داد. تنها کسانی که آن را پذیرفتند دلایل عجیب و غریبی برای انجام آن داشتند. زنی از بیرون روستا آمد که از جامعه ی خودش جدا شده بود و این نوع آوری را برای حفظ رابطه ی دوستانه و ایده ی خوب کارمند بهداشت پذیرفت. شخص دیگر زنی بود که خودش را مریض پنداشته و به علت دیدگاه سنتی خود از دارو از آب جوش برای درمان استفاده کرد. تجربه ی متوقف سازی کمک در سانفرانسیسکو در اواسط دهه ی 1980،و بسیاری از اقدامات پیشگیرانه ی HIV, نشان می دهد زمانی که یک نمونه به درستی در برنامه ی سلامت همگانی به کار رود می تواند زندگی بشر را نجات دهد. ابداعات به گونه ای حساس اند، ساده منتشر نمی شوند زیرا درست و خوب اند. جیمز لنکستر، کاپیتان نیروی دریایی انگلیس، آزمایشی را در سال 1601 انجام داد تا آفت کمبود ویتامین c را از بین ببرد. در آن روزها کمبود ویتامین c, بطور متوسط جان دو سوم تا نیمی از ملوانان و دریانوردان را گرفته بود. لنکستر ، چهار کشتی را تحت فرماندهی خود داشت. او در یک کشتی، مقدار روزانه ای از آب لیمو را به ملوانان داد اما در کشتی های دیگر هیچ آب لیمویی به ملوانان نداد. در کشتی ای که به آنان آب لیمو داد هیچکدام از کمبود ویتامین c تلف نشدند اما خیلی از کسانی که به آنان آب لیمو داده نشد جان باختند. لنکستر مجبور شد ملوانان اولین کشتی را برای رسیدگی به سایرین جا به جا کند. بنظر می رسد که گواه محکمی بر مزایای آب لیمو برای پیشگیری از کمبود ویتامین c باشد. اما نیروی دریایی این کشف را نپذیرفت. یک قرن و نیم بعد، یک پزشک بریتانیایی نسخه ی دیگری از آزمایش لنکستر را با نتایج مشابه تکرار کرد. اما دوباره نیروی دریایی آن را نپذیرفت. پنجاه سال دیگر برای نیروی دریایی بریتاتیا زمان برد تا استفاده از آب مرکبات برای درمان کمبود ویتامین c را بپذیرند و هفتاد سال دیگر طول کشید تا ناوگان بازرگانی آن را بپذیرد.

فرایند تصمیم و نوع آوری، فرایندی است که در آن یک فرد، با دانش اولیه ای خود از نوع آوری، ایده ای را شکل می دهد و برای پذیرش یا رد آن، اجرای ایده ی جدید و ثبت آن تصمیم گیری می کند. حتی در یک جامعه ی پیشرفته روند انتشار نوع آوری می تواند کند باشد. شکل استاندارد صفحه کیبورد در اوایل عصر صنعت، QWERTY بود. تایپیست هایی که از این صفحه کلید استفاده می کردند، غالبا بسیار سریع تایپ می کردند. یک مخترع، صفحه کلید QWERTY را برای کاهش سرعت آنان اختراع کرد با اینکه این صفحه کلید غیراستاندارد در یادگیری، سخت و در استفاده، دشوار بود و امکان اشتباه داشت و عامل سندروم مچ دست بود. با این که تکنولوژی برتری چون صفحه کلید DVORAK در دسترس بود، همچنان استاندارد باقی ماند.

پذیرندگان مشتاق

برای نشر یک نوع آوری باید اعضای یک سیستم اجتماعی را بیابید که مایل به پذیرش و اجرای آن باشند. چهار عنصر نشر نوع آوری، خود نوع آوری، کانال های ارتباطی، زمان و سیستم اجتماعی است.

تحقیق پیرامون نشر

اولین محققی که نشر نوع آوری را بررسی کرد یک حقوقدان فرانسوی بود که حدوداً سال 1900،کتابی نوشت که نامش قوانین تقلید بود.تمرکز اولیه ی تحقیق تجربی بر نشر در ایالت متحده آمریکا، تکنولوژی کشاورزی بویژه دانه های ترکیبی ذرت و علف کش ها بود. همان طور که این علاقه رشد پیدا کرد، محققین ساختار زیر را طراحی کردند:

*انسان شناسی

*جامعه شناسی

*آموزش

*ارتباطات

*بازاریابی

*جغرافیا

نشر نوع آوری معمولا درجه ی کیفیت در سیستم اجتماعی را کاهش می دهد. آنها به این نتیجه رسیدند که انتشار را از دیدگاه های زیر بررسی کنند:

*چگونه مردم می توانند زود و سریع درباره ی ابداعات بیاموزند

*چگونه یک سیستم اجتماعی می تواند به سرعت ابداعات مختلف را بپذیرد

*درجه ی نوع آوری

*رهبری نظرات

*شبکه های انتشار

*چگونه به سرعت، سیستم های اجتماعی، اختراعات را می پذیرند.

*مخترعین و پذیرندگان از چه کانال های ارتباطی استفاده می کنند.

*نتایج اختراع

مدل نشر نوع آوری

مدل نشر نوع آوری به پنج مرحله ی زیر تقسیم می شود:

1-دانش=این مرحله با اشخاص یا گروهی آغاز می شود که در مورد اختراع موجود می آموزند و این که چگونه کار می کند و کارش چیست.

2-قانع ساختن=این مرحله زمانی اتفاق می افتد که شخص یا گروهی، دانش لازم پیرامون نوع آوری را کسب کرده باشد.

3-تصمیم گیری=این مرحله دربردارنده ی اقداماتی است که به پذیرش یا رد این اختراع منجر می شود.

4-اجرا=این استفاده ی حقیقی از نوع آوری است.

5-ثبت و تأیید=این گام دربردارنده ی تحقیق برای حمایت از تصمیم اخذ شده است که گاهی هم با مشکل رو به رو می شود.

پذیرندگان ثانویه از تجربیات شخصی همسالان خود از نوع آوری سود می برند. اما در اولین مرحله این ابداعات از کجا می آیند چون این اختراع سبب می شوذ که مخترع، مشکل یا فرصت را ببیند و سپس تلاش کند تا آن را حل نموده یا از آن بهره برداری کند. مانند مورد توشیبا، جایی که در آن با غلبه بر سلختار سازمانی و مقاومت دیوان سالار، لب تاپ را اختراع کردند و آن را وارد عرصه ی بازار کردند که یکی از موثرترین و سودمندترین اختراعات تکنولوژی است اما ممکن است این اختراعات، غیر مترقبه باشد همان طور که آقای الکساندر فلمینگ به میکروب که عامل نابودی فرهنگ است توجه کرد و سپس پنی سیلین آنتی بیوتیک را کشف کرد. هزینه ی اولیه ی یک اختراع ممکن است بر میزان پذیرش آن اثرگذار باشد. اختراعاتی که انتشار می یابند همیشه بهترین نیستند. یخچال گازی از نظر فنی برتر از یخچال برقی است. یخچال گازی شامل اجزای کمتر، بدون موتور و بدون صداست اما شرکت های سرمایه گذار شامل جنرال الکتریک، کلوینیتور، جنرال موتورز و وستینگ هوس، شرکت هایی هستند که از یخچال هایی سود می برند که دارای موتور و برق باشد. با این وجود اختراعی که نامرغوب بود از جهات بسیاری استاندارد شد. افراد تنها درصورت آشنایی با یک اختراع می توانند با آن سروکار داشته باشند. گاهی اوقات اختراعات جذاب و سودمند پذیرفته نمی شوند. محققین در مرکز تحقیق Xerox palo Alto, اختراعات زیر را در سال های 1970 و 1975 پدید آوردند:

*کامپیوتر شخصی(pc)

*موس کامپیوتر

*کشیدن منو و آیکون بر روی صفحه ی گرافیکی کاربر

*چاپ گر لیزری

*شبکه های محلی منطقه برای اتصال کامپیوترها

رؤسا برای نشر یک اختراع باید لینک های شخصی و ارتباطی گسترده با دنبال کنندگان خود داشته باشند. زیراکس, همه ی این اختراعات را رد کرد چون خودش را تنها یک شرکت کپی کننده می دانست و چون فرهنگ محافظه کارانه اش نمی توانست آزادی، مکتب مساوات حقوق بشر و شفافیت خرده فرهنگ PARK را به هم پیوند دهد.تکنولوژی کامپیوتر شخصی پیشرفته در زیراکس، پایه و اساس کامپیوتر اپل شد.

کلیت مطلب

بسیاری از یافته های تحقیق پیرامون نشر نوع آوری به بخش های زیر تعمیم می یابد:

*آن هایی که در شناخت یک اختراع پیشگام اند، تحصیل کرده تر و با درآمد بالاتر از کسانی هستند که بعد از آنها می آیند.

*پیشگامان در ارتباط بیشتری با کانال های رسانه هستند و شبکه ی شخصی وسیع تری از گروه دوم دارند.

*حین اجرای یک اختراع، اختراع مجددی رخ می داد و این امر موجب پذیرش سریع آن اختراع می شد و آن را کاربردی می ساخت.

عامل تغییر، شخصی است که بر مشتریانش تاثیر می گذارد. تصمیمات نوع آوری از جهتی مطلوب، عامل تغییر است.

پنج گروه از مردم که اختراعات را می پذیرند:

1-مخترعین =این پیشگامان به ماجراجویی علاقه مندند و مایلند که در فراسوی مرزها ارتباطات جدیدی شکل دهند و کارهای جدیدی بیاموزند.

2-پذیرندگان اولیه=این خریداران نسبت به مخترعین، ارتباطات اجتماعی محلی دارند زیرا هردو قابل احترام و مرسوم اند و الگویی برای دیگران هستند.

3-اکثریت اولیه=این پذیرندگان حتی قبل از پذیرش یک اختراع به آن دقیقا فکر می کنند.

4-اکثریت ثانویه=این گروه تنها پس از مشاهده ی کار یک اختراع و نتایجش آن را می پذیرند. اختراعاتی که به صورت دوره ای تقسیم می شوند با سرعت بیشتری پذیرفته شدند.

5-عقب مانده ها=این سنت گرایان به گونه ای محلی اند و از جامعه ی خود جدا شدند و در طبقه ی پایین اقتصادی هستند.مهم است تاکيد کنیم که اصطلاح عقب مانده، معنا و مفهوم بدی ندارد و دلالت بر بی اعتمادی نیست. این دسته از افراد کاملا منطقی عمل می کنند. یکی از آنان طی مصاحبه ای که در خصوص پخش علف کش ها از او صورت گرفت، او از استفاده از این محصول خودداری کرد زیرا مدعی بود که آن پرندگان و کرم های خاکی مزارعش را می کشد. محققی در ابتدا او را عقب مانده ی مقاوم خواند اما سال ها بعد، افزایش جنبش محیطی و رشد صنعت محصولات ارگانیک کشاورزی، او را متقاعد ساخت که شخص عقب مانده در حقیقت یک مخترع برتر است. شواهد و دسته‌بندی ها ممکن است سبب سوءتفاهم شود.

مشاهده بیشتر
نظر کاربران
امتیاز
0
0
0
0
0
میانگین 0
کل رای ها0
0