
خلاصه کتاب موج سوم
The Third Wave: An Entrepreneur's Vision of the Future

نویسنده استیو کیس

چکیده
استیو کیس، کارآفرین و بنیانگذار شرکت های آمریکایی(AOL) از شرکت های آمریکایی می خواهد که از موج سوم اینترنت استقبال کنند. کیس با استفاده از اصطلاحاتی که توسط آلوین تافلر آینده نگر تهیه شده است، موج فعلی را به عنوان جانشین توسعه ی موج اول و کار شرکت های پیشگام مانند AOL توضیح می دهد. وی می گوید: "موج دوم" در گوگل و آمازون نفوذ پیدا کرده بود. کیس، داستان موفقیتش در تجارت را با AOL ترکیب کرده، یک استارتاپ فنی که به یک شرکت بزرگ تبدیل شده است. کیس، در مورد توطئه ها در AOL با Time Warner و اشتباهات و اختلافات جزئیاتی را ارائه می دهد. و، بله، هنوز هم واقعا جالب است. ما اقدامات کیس را پیشنهاد می کنیم تا با کارآفرینان، سیاست گذاران و مدیران شرکت ها براساس فرصت های مختل کننده، عدم تمرکز، فناوری فعال موج سوم عمل کنید.
توضیحات
توجه داشته باشید که:
· موج اول اینترنت، توسعه ی زیرساخت ها بود. توسعه ی زیرساخت ها، عملکرد پیشگامان اولیه مانند America Online (AOL) را برجسته کرده است.
· موج دوم در حدود 2000 شرکت مانند شرکت های گوگل و آمازون شروع شد، زیرساخت های ایجاد شده را تقویت کرد.
· موج سوم، سطح جدیدی از ادغام از جمله Internet of things و فرصت هایی را برای اِستارت آپ ها و کارمندان فراهم می کند.
· شرکت های موج سوم باید استقامت و همکاری داشته باشند. حتی شرکت های بزرگ باید به تفکر و ایجاد نوآوری بپردازند.
· انتظار یک تغییر بزرگ در شرکت های فناوری در سیلیکون ولی را داشته باشید، زیرا سایر مناطق ایالات متحده در زمینه ی راه اندازی موج سوم سرمایه گذاری های زیادی انجام دادند که متناسب با موقعیت آنها است.
· استیو کیس از ابتدا در سال 2000 AOL را با شرکت Time Warner، ادغام کرد.
· سرزنش های فرهنگی از ابتدا باعث بزرگترین ادغام ها در تاریخ شد.
· کارآفرینان باید به عنوان افراد خلاق و مشتری بالقوه با دولت همکاری کنند.
· ایالات متحده به یک برنامه ی Start-Up Visa احتیاج دارد تا بهترین استعدادها کشف شوند و باقی بمانند.
· با قاطعیت عمل کنید و با دیگران کار کنید تا با استفاده از ابزارهای تکنولوژیکی موج سوم، یک محصول یا خدمات جهانی ایجاد کنید.
خلاصه
شرکت های پیشگام
تحت تأثیر کتاب موج سوم آلوین تافلر، استیو کیس تصمیم گرفت تا یک کارآفرین فناوری شود. با اطمینان از دیدگاه تافلر در مورد یک دهکده جهانی الکترونیکی، کیس کار خود را از طریق اِستارت آپ های مختلف شروع کرد (و همچنین یک سال را به عنوان مدیر بخش توسعه در رستوران پیتزا هات گذراند) تا در عصر دیجیتال نقش محوری داشته باشد. در اوایل شغل خود، کیس با مهندس مارک سریف و کارآفرین بیل فون ماینستر در اِستارت آپ های بازی مشارکت کرد؛ اما سرویس بازی آنها متوقف شد.
در سال 1985، کیس با همکاری با سریف و دیگران، سرویس خدمات کامپیوتری کوانتومی را راه اندازی کرد. در آن زمان، فقط 3٪ از آمریکایی ها به اینترنت دسترسی داشتند. کیس فهمید که افراد می خواستند به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنند. وی برای ارائه خدمات بازی، اطلاعات و خدمات آموزشی، قراردادهای خود را با IBM، Radio Shack و Commodore قطع کرد. بعداً، کوانتوم با اَپل معامله کرد تا خدمات مشتری خود AppleLink Personal Edition را ارائه دهد. کوانتوم با توافق 3 میلیون دلاری از شرکت اَپل، سرویس های جداگانه خود را Q Link، PC Link، AppleLink و Promenade به یک سرویس ادغام کرد. شرکت AOL تغییر کرد. این شرکت یک ایمیل با عنوان خوش آمدید، دریافت کرد، شما ایمیل احوال پرسی را دریافت می کنید، و به سرعت مشتریان را بدست می آورید. کیس، AOL را به پورتالی در دسترس و فراگیر در اینترنت در حال رشد تبدیل کرد. در سال 1991، کیس، مدیرعامل آن شد. در سال 1992، این شرکت با ارزش 70 میلیون دلار مشهور شد. این اولین کسب و کار اینترنتی بود که این کار را انجام داد. علی رغم داشتن یک رقیب برتر در AOL ، Prodigy موفق به کسب درآمد شد و تا پایان دهه 1990 به یک پایگاه 25 میلیون کاربری تبدیل شد.
موج سوم
تافلر توضیح می دهد که اینترنت در حال تکامل است. موج اول، زیرساخت های سخت افزاری وب را براساس پایه اولیه فناوری ارتباطات راه اندازی شده مشاهده کرد. شرکت هایی مانند Sun Microsystems، Cisco Systems و IBM سخت افزار و نرم افزار را به هم ادغام دادند کهAOL سرویس های خود را تحت پوشش آن قرار داده است. موج دوم از حدود 2000 شرکت شروع شد، زیرا شرکتهایی مانند گوگل و آمازون از زیرساختهای ایجاد شده برای ارائه خدمات جستجوی جدید و خدمات مشتری محور استفاده کردند. سپس حباب دات کام پدید آمد و بخشها متلاشی شدند. شرکت های باقی مانده محصولات و خدمات تلفن همراه، مانند آیفون اپل و اندروید گوگل را ادغام و نوآوری کردند. شبکه های اجتماعی موج دوم شاهد پدیدآمدن فیسبوک و توییتر بودند. اینترنت برای بیلیون ها نفر از افراد به چیز مهمی در زندگی روزمره تبدیل شد.
در موج سوم، Internet of things ، دستگاههای الکتریکی را در یک شبکه تبادل داده وسیع متصل می کند. Internet of things تأثیر بیشتری خواهد داشت. کارآفرینان باهوش در تفکر با اختلال مواجه شدند و از نوآوری های فناوری برای غلبه بر موانع استفاده می کنند، عملکردشان بهبود پیدا می کند. موج سوم باعث ایجاد اختلال در بروز خطا، به چالش کشیدن سیستم مراقبت های بهداشتی ایالات متحده، یکسان کردن سیستم آموزشی، جنبه های ناسالم صنایع غذایی و سایر بخش های دیگر است. برای رسیدن به موج سوم، یاد بگیرید که آن را درک کنید و بعد عمل کنید.
800 پوند در سیاتل
کیس در برابر تماس های اولیه مدیران AOL برای فروش به رقیب بزرگی مانند CompuServe مقاومت کرد. نگرانی اصلی وی مایکروسافت بود، زیرا به نظر میرسید که تصاحب خصمانه صورت گرفته است. کیس با بیل گیتس ملاقات کرد، که به وی درباره ی راه اندازی سرویس پورتال رقیب مایکروسافت یعنی MSN و علاقه وی برای به دست آوردن قسمتی یا همه یAOL گفت. کیس مایکروسافت را رد کرد. MSN با ویندوز 95 راه اندازی شد. AOL با قیمت MSN مطابقت داشت، اما درآمدها تأثیرگذار بود. AOL در تبلیغات معرفی شد. و MSN نتوانست به عنوان رقیب پیروز شود.
نقطه ی آسایش
اگر کسانی که از موج دوم بیرون آمدند، تصور می کنند که در موج سوم ایمن هستند، اشتباه می کنند. پیشگامان نمی توانند از رویکرد "منتظر ماندن و دیدن" استفاده کنند. بسیاری از شرکت های قدیمی، متعهد به تحقیق و توسعه هستند. به عنوان مثال، مدتها قبل، جان دیری مدتی پیش تکنولوژی خودران را برای تراکتورهای خود توسعه داد. اما، شاید به دلیل دیدگاه خود به عنوان شرکت ماشین آلات کشاورزی، نوآوری های خود را در صنعت ماشین ارائه نداد. رویکرد سازمان خود را به موج سوم با بیان اهمیت آن شکل دهید. نگاهی پارانوئید داشتن به شما کمک می کند تا رقابت را به یاد آورید، همانگونه که کنجکاوی باعث می شود به نوآوری روی آورید. تعصب را در شرکت ها کنار بگذارید و افراد خلاق را پرورش دهید. شرکت های مخرب هرگز نباید برای پیشرفت یک بخش تلاش کنند. خود اختلالی باعث نوآوری می شود. آمازون در صنعت کتابهای فیزیکی پیشرفت کرد، اما در کتابهای الکترونیکی با ریسک مواجه شد. آمازون با ایجاد فناوری به جای انتظار برای پیشرفت در فناوری مربوطه، با اختلال مواجه شد. در مقابل، کُداک ورشکست شد زیرا نتوانست در زمینه ی تکنولوژی دوربین های دیجیتال توسعه یافته سرمایه گذاری کند. اگر توانایی تحقیق و توسعه را ندارید، در شرکت ها و صندوقهای سرمایه گذاری داخلی سرمایه گذاری کنید. از مقیاس خود برای دستیابی به دستاورد جهانی استفاده کنید.
مراکز فنی جدید
جمله ی "پیشرفت بقیه" از فرید زاکاریا، نویسنده و مقاله نویس، به اقتصاد هند و چین اشاره دارد. در آمریکا ظهور مشابهی اتفاق می اُفتد، زیرا کشورها و شهرها که دارای رتبه های پایین هستند از طریق موج سوم در اقتصاد رشد می کنند. فناوری فرار مغزها در سیلیکون ولی به عنوان مراکز جدید فناوری مانند بوفالو، نیویورک کند خواهد شد و شرکت SolarCity ظهور پیدا کرد.
شرکت های جدید مانند شینولا، که کالاهای دست ساز را در دیترویت تولید می کند، باعث رشد اقتصادی در شهرهای قدیمی صنعتی می شوند. کارآفرینان به آنجا حرکت می کنند تا به استعدادها و فرصتهای بازار با استفاده از فناوری برای به دست آوردن مزیت رقابتی، دسترسی پیدا کنند. میدوست، اِستارت آپ های کشاورزی، بالتیمور، اِستارت آپ های خدمات درمانی و پیتسبورگ، اِستارت آپ های رباتیک را گسترش خواهد داد. سرمایه گذاری پس از طوفان کاترینا باعث شکوفایی نیواورلئان در تکنولوژی آموزش شد. کارمندان تصمیم می گیرند در جایی که بزرگ شدند یا در مکان هایی با هزینه های زندگی پایین تر و نزدیک به خانواده و دوستان کار کنند. دریافت بودجه ی اِستارت آپ ها در این شهرها ممکن است سخت باشد، اما به مرور زمان تغییر خواهد کرد.
روابط عمومی خوب
شرکت های جهانی می فهمند که روابط عمومی خوب، مزایای اجتماعی دارد. مدیران، شرکت های جدید را برای دستیابی به تأثیرگذاری اجتماعی یا مزایا اداره می کنند. هزاره ها به شرکت های ب، مانند استی، پاتاگونیا و کیکاستارتر واکنش دوستانه ای نشان می دهند. استیو و همسرش ژان کیس شرکتCase Foundation را در سال 1997 راه اندازی کردند؛ او مدیرعامل آن شرکت است. این بنیاد در سازمانهایی مانند زیستگاه برای بشریت و المپیک سرمایه گذاری می کند که تغییراتی در جامعه ایجاد می کنند. این کشور برای تغییر سودمند در سیاست سرمایه گذاری تلاش می کند.
شرکت تجاری مواد غذایی سالم Revolution Foods مسئولیت های اجتماعی خود را جدی می گیرد. هدف این شرکت، تهیه ی مواد غذایی مقرون به صرفه و ارزان است که کودکان می خواهند مصرف کنند، و با چاقی مبارزه می کنند. صندوق شرکت کیس (مربوط به Revolution Foods) 30 میلیون دلار و سپس 15 میلیون دلار دیگر در شرکت مواد غذایی سرمایه گذاری کرد. همانطور که این شرکت با موج سوم همگرایی دارد، انتظار می رود رشد در این عرصه تا بیش از 1 تریلیون دلار باشد، همانطور که بازیکنان بزرگ تا سال 2020 پیشرفت می کنند.
ادغام نامتوازن
در اواخر سال 1999، AOL ، 22میلیون مشترک داشت. هنگامی که در سال2000 با تایم وارنر ادغام شد، ارزش AOL به 163 میلیارد دلار رسید. AOL به تازگی از حامیان مالی خود برای به دست آوردن شرکتNetscape به مبلغ 4/4 میلیارد دلار استفاده کرده بود و اگر ادغام با تایم وارنر نتیجه ای به همراه نداشت،گزینه های دیگری از جمله دیزنی و ایبی هم داشت. اما AOL می خواست که بهتر از دیگر شرکت ها باشد. برندهای محتوای تایم وارنر HBO، CNN و Warner Music آن را بسیار جذاب کردند. از آنجا که این شرکت امکانات تایم وارنر را داشت، امکان دسترسی به AOL را در زمانی فراهم کرد که شرکت ها هیچ تعهدی برای به اشتراک گذاشتن قابلیت خود نداشتند.
کیس در طی مذاکرات موافقت کرد که به عنوان مدیرعامل AOL کناره گیری کند و به جری لوین، مدیر عامل تایم وارنر اجازه دهد تا در آن زمان شرکت ها را اذغام کند. اما، هرچند AOL از ارزش بالاتری برخوردار بود، اما پروفایل سازمانی تایم وارنر این را نشان میداد که ادغام برابر نبود. شرکت تایم وارنر از ابتدا درگیر مشکلات شد، و بعد این مشکلات سراغ حباب دات-کام رفتند. برندهای داخل شرکت با هم به رقابت پرداختند و دسترسی AOL به شبکه باند پهن را مسدود کردند. مدیران اجرایی شرکت تایم وارنر، AOL را به دلیل ارزیابی شرکت مقصر دانستند.
مشارکت، سیاست و استقامت
برای موفقیت در موج سوم، روی مشارکت، سیاست و استقامت تمرکز کنید. برای موفقیت سریع، به یکدیگر اعتماد و باهم مشارکت کنید. توانایی شما در مشارکت با شرکت تان باعث می شود که دیگران به اعتبار شما اهمیت دهند. هرچند، وی یک تیم و محصول عالی داشت، اما شرکت جدید کیس با نام Revolution Health، شرکت مدیریت بهداشت شخصی که در سال 2005 پس از ترک AOL راه اندازی کرد، به دلیل عدم وجود مشارکت، ورشکست شد.
همکاری با دولت
دولت، شریک اصلی در موج سوم است، جایی که برای موفقیت به تسلط بر سیاست و تمایل به حل مسائل مربوط به تجارت نیاز است. پشتکار و سازگاری باعث موفقیت شرکت های موج سوم می شود. کارآفرینان و پیشگامان تفکر باید از راه حل هایی استفاده کنند و تمایلات اِستارت آپ ها را با دیپلماسی تحمل کنند. موفقیت موج سوم به مشارکت با دولت بستگی دارد و این باعث ایجاد قوانینی می شود که عملیات موج سوم از آنها پیروی می کنند. در عصر فناوری، دولت نوآوری می کند. ARPA، آژانس دولتی که اینترنت را ایجاد کرده در نظر بگیرید. کاخ سفید در حال حاضر یک سرویس دیجیتال، USDS دارد که مهندسین برجسته ی نرم افزار را استخدام می کند. دولت هر دو شرکت موج سوم را تنظیم می کند و از آنها خرید می کند. دولت رئیس جمهور باراک اوباما از کیس خواست تا در زمینه ی نوآوری، کارآفرینی و مشاغلی مانند جمله JOBS Act. در سال 2012 فعالیت کند.
کسانی که نیازی به همکاری با دولت ندارند، به اوبر به عنوان نمونه ای از شرکتی اشاره می کنند که مقررات را نادیده گرفته است. رویکرد خصمانه برای بیشتر اِستارت آپ های موج سوم عملی نیست. برخی از موفقیت های سیلیکون ولی، دولت را به عنوان یک مانع درنظر می گیرند، اما این دیدگاه سازنده نیست. دولت آمریکا باید به کارآفرینان اِستارت آپ ها و فریلنسرها کمک کند. مسئولان این حوزه باید فناوری های موج سوم را درک کنند. دولت باید هزینه های تحقیق و توسعه را افزایش دهد .ایالات متحده همچنین باید برنامه ی Start-Up Visa را راه اندازی کند، بنابراین بهترین استعداد سایر کشورها می تواند به آمریکا بیاید، کار کند و در آنجا بمانند.
پیمودن موج
ایالات متحده می تواند جایگاه بالایی داشته باشد، اما باید سازگار شود. کارآفرینان، دولت و شرکتهای آمریکایی باید در بالای موج سوم قرار بگیرند. کارآفرینانی که به دنبال سود هستند، هدف را فراموش می کنند. مراقبت های بهداشتی، آموزش، حمل و نقل و سایر صنایع نیاز به اصلاح دارند. بزرگ فکر کنید، و با دیگران همکاری کنید. شرکتهای آمریکایی همچنین باید بهتر ایده ها بپذیرند. شرکت هایی مانند ایربیانبی و اوبر از شرکت های قدیمی پیشی گرفتند. همانطور که نشان می دهند، موج سوم خواستار انعطاف پذیری اساسی است. به منظور پیشرفت در زمینه ی تکنولوژی، سعی کنید مشاغل جدید ایجاد کنید و به جای فکر کردن سراغ حقایق در مقیاس جهانی بروید.